Falafelrulle (vegetarisk)



God morgon alla glada matlådeentusiaster! Jag hoppas att ni har sovit gott, det har jag, det var dock jobbigt att vakna eftersom mitt sovrum är så mörkt, men det hör inte till saken. Jag tänkte ge er lite inspiration här på morgonen. Vad jag gör nu förutom att sitta och skriva på bloggen är nämligen att laga till dagens matlåda, falafelrulle!

Du behöver
ett antal falaflisar
orientbröd
ris/couscous
creme fraiche/gräddfil
grönsaker efter behag

Beroende på om du tar ris eller couscous tar det olika lång tid. Jag har alltid bråttom så jag tar alltid couscous, därför utgår jag från det i receptet.

Tillagning
Börja med att steka falaflisarna och när de nästan är klara sätter du på vattenkokaren. Fyll en skål med couscouskorn och häll över det kokande vattnet. Skär upp grönsakerna. Ta ett orientbröd, lägg couscousen över botten på det och garnera med falafelbitar och grönsaker. Klicka lite gräddfil/creme fraiche på toppen. Rulla ihop brödet så det blir en rulle.

Variation
Denna rätt kan varieras på väldigt många sätt, just denna variant har jag kommit på själv (efter inspiration från gatuköken). Man kan t.ex byta ut falafel mot kyckling eller köttbitar. Orientbrödet kan skippas helt och hållet eller bytas ut mot något annat bröd.


Kommentarer
Postat av: Dällz

en falafel flera...?

falaflisar

falaflar

falafel

falafels



ja vad är rätt? finns det ens nåt rätt ord för det?

(min favorit är iaf falafels eller falaflisar)

2010-11-16 @ 20:31:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0