Kycklinggryta


Någonting som jag lagar otroligt ofta är kycklinggryta. Det är superlätt, supergott och går att variera på väldigt många sätt. Här kommer ett recept på kycklinggryta som ni kan testa där hemma!

Ingredienser
300 g kycklingfiléer
1 tsk olivolja
10 st champinjoner
0.5 st zucchini
1 st röd paprika
1.5 msk grönsaksfond
1 msk tomatpuré
2 st vitlöksklyftor
1 st röd lök
10 cm purjolök
1 ask coctailtomater
2 dl mellangrädde
1 msk apelsinsaft
salt & peppar
4 port. långkornigt ris


Tillagning


1. Skär kyckling, lök, vitlök och grönsaker i bitar. Fräs kycklingbitarna i oljan. Då dessa fått lite färg tillsätts alla grönsaker utom cocktailtomaterna.

2. Fräs några minuter och tillsätt sedan mellangrädden, tomatpuré, fond, saft, salt och peppar. Låt koka 15 minuter.

3. Då någon minut återstår av koktiden tillsätts cocktailtomaterna. Servera med ris.

Variation
Denna rätt kan du använda som grund, men att du sedan byter ut ingredienser efter behag. När jag lagar kycklinggryta så kollar jag i kylen och använder allt som ser gott ut. Ett hett tips är att gröna linser är supermättande. Vi studenter behöver ibland dryga ut maten för att den ska räcka längre, och jag har kommit på att gröna linser är perfekt för det ändamålet. Ett annat tips är att använda någon riktigt god krydda. Gå till din närmsta orientbutiken och be om hjälp, de hjälper väldigt gärna till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0