Lyx: fläskfilé med potatisgratäng

Idag när jag var och handlade hittade jag fläskytterfilé för 49 kr/kg, pangpris! Jag och min karl bestämde oss för att lyxa till det såhär på fredagskvällen och nu ska ni få vårt smarriga recept.

Det vi använde

700 g fläskfilé
10 potatisar
3 dl mellangrädde
5 dl matlagningsgrädde
5 charlottenlökar
1 gul lök
Orientalisk kryddmix
peppar
salt
vitlökspulver
chilipulver
margarin för stekning

Tillagning
Sätt på ugnen på 225 grader.

Börja med att skala potatisarna och skiva dem sedan (jag använde mig utav en matberedare, det tar bara ett par minuter). Smörj en ugnsfast form eller djup plåt med lite margarin och lägg sedan i potatisskivorna. Stoppa en skalad gul lök i matberedaren och kör så att den också blir i skivor och lägg sedan i skivorna i formen. Rör runt så potatis och lök blandas. Häll på 4 dl grädde av valfri sort och även kryddor (jag använde salt, peppar, chilipulver och vitlökspulver). Grädda i ugnen i ca 45 min.

När potatisen är i ugnen kan du börja skiva fläskfilén i centimetertjocka skivor. Stek skivorna i margarin i stekpannan efter att ha haft på orientalisk kryddmix, salt och peppar. Stek tills skivorna inte är rosa längre. Byt stekredskap och lägg skivorna i en gryta tillsammans med resten av grädden samt skalade (och om du vill skivade) charlottenlökar. Fortsätt krydda tills du är nöjd med smaken. Låt grytan stå på spisen på låg värme tills en mysig sås bildats.

Ät och njut!

Denna rätt kommer få dina arbetskompisar/klasskompisar att dregla av avund på måndag klockan tolv då du käkar det i din matlåda. Lyx är okej!

Jag har ingen bild ännu men det kommer senare.

Kommentarer
Postat av: Thomas

Låter härligt. Ska pröva nästa fredag med tjejen :) Tack för alla bra tips hittills.

2010-11-12 @ 19:53:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0